Please update your Flash Player to view content.
Klik op de foto's voor een vergroting.
Lach door de dag: non-nieuws
Journalisten moeten erop bedacht zijn dat ze vaak met non- nieuws worden opgezadeld, dat dan als opzienbarend wordt verkocht. De reclamejongens en pr-vlerken hebben daar een handje van. Maar vlak ook die subsidievreters van wetenschappers niet uit. De laatste tijd vergrijpen die zich voortdurend aan zogenaamd onderzoek over de invloed van wijn op het menselijk lichaam. En daarbij zijn de herhalingen niet van de lucht. Iedere onderzoeker wil zich in z’n baantje waar maken. En hoe meer hij zogenaamd ‘ontdekt’, des te fraaier de publicaties. En hoe meer artikelen, des te groter de kans op een hotemetotenbaan. Journalisten zouden er daarom verstandig aan doen elk ‘nieuwsbericht’ over onderzoek met gezonde achterdocht te bekijken. Bij de Volkskrant hebben ze dat dezer dagen vergeten. Daar meldden ze als ‘nieuws’ dat je bij drie glazen rood per dag (gemiddeld) ouder wordt dan iemand van de blauwe knoop, chiquer bekend als geheelonthouder. Dat weten we dus al jaren. Ook dat het goed is voor hart, bloedvaten en bloedsomloop. Maar die krant is dat kennelijk ontgaan. De oppoetsers van bejaard onderzoek hebben weer eens kans gezien die jongens om de tuin te leiden. En wie trapten er direct in? Amateurnieuwsjagers van wijnwebsites die liever jatten dan checken en net zo hard hebben zitten slapen als de krant.Gewoon vergeten dus, dat herkauwde spul. En voortaan kiezen voor meer kwaliteit.



