Klik op de foto's voor een vergroting.
Glas wijn voorkomt dik worden
Wijn kan beschermen tegen gewichtstoename. Veel mensen laten alcohol staan om niet aan te komen, maar dit is niet altijd terecht. Sterker: volgens recent onderzoek kan matig alcoholgebruik dik worden voorkomen. Dit meldt de Britse krant The Telegraph. Onderzoekers aan de Navorro Universiteit in Spanje hebben studies, gedaan tussen 1984 en 2010 opnieuw geanalyseerd. Dat onderzoek leerde dat 'zware drinkers' de neiging hebben om aan te komen, terwijl mensen die weinig tot matig alcohol drinken juist gewicht kunnen verliezen. Wie geheelonthouder is doet zich in dit opzicht dus in feite tekort. De onderzoekers stellen dat de soort alcohol een belangrijke rol zou kunnen hebben in het effect van alcoholgebruik op gewichtstoename. Uit een ander recent onderzoek is gebleken dat mensen die matig alcohol drinken, minder kans hebben op geheugenproblemen en Alzheimer.



