Please update your Flash Player to view content.
Klik op de foto's voor een vergroting.
Prettiger ouder worden met wijn
Dagelijkse innemer gezonder dan parttimer
Al zullen de alcoholbestrijders van die vet gesubsidieerde stichting van ir. Wim Van Dale de conclusies wel weer met de grond gelijk maken, t
Enkele glazen wijn per dag voor vrouwen van middelbare leeftijd vergemakkelijken het verouderingsproces.
Twee studies richtten zich op de resultaten van onderzoeken die in 1976 startten bij meer dan 200.000 vrouwen. De eerste analyseerde de alcoholconsumptie op middelbare leeftijd van bijna 14.000 vrouwen die ouder dan 70 werden. Daaruit blijkt dat een matige consumptie van wijn hun kans op ouder worden vergrootte. Ze kampten minder met kanker, hartziekten, lichamelijke beperkingen of geheugenproblemen.
Degenen die op 58-jarige leeftijd een of twee alcoholische drankjes per dag consumeerden, hadden 28 procent meer kans om 'succesvol' ouder te worden in vergelijking met geheelonthouders. Degenen die bijna dagelijks drinken zijn gezonder dan degenen die een tot twee dagen per week alcohol opnamen.
De tweede studie analyseerde het risico van 73.450 dames op een beroerte. Elk niveau van alcoholconsumptie leidde tot een lager risico op een beroerte. Experts zijn het er nog niet over eens hoe alcohol precies de gezondheid stimuleert. Er bestaat wel de theorie dat het lichaam daarmee glucose effici


