Klik op de foto's voor een vergroting.
Glas rode wijn goed voor diabetici
‘Voorbarige’ wijnconclusies
We hebben er weer
Een glaasje per dag zou net zo goed werken als het diabetesmedicijn Avandia, beweren ze zelfs. Eerdere studies toonden ook al aan dat polyfenolen het lichaam helpen om het glucoseniveau op peil te houden en potentieel gevaarlijke pieken en dalen in het bloedsuikergehalte te voorkomen.
In de nieuwe studie hebben de onderzoekers de hoeveelheid polyfenolen van 12 verschillende wijnen met elkaar vergeleken. In rode wijnen waren de hoeveelheden polyfenolen het hoogst.
Vervolgens keken ze hoe de polyfenolen reageerden op de lichaamscellen en concludeerden ze dat de bloedsuiker daadwerkelijk onder controle werd gehouden.
Hoewel de wetenschappers niet hebben gekeken naar het effect van wijn op mensen, zijn de geleerden ervan overtuigd dat een glaasje wijn op z’n tijd bescherming biedt tegen diabetes type 2. De Britse organisatie Diabetes UK is minder gelukkig met de resultaten. Noemt ze voorbarig en gebaseerd op beperkt onderzoek. De organisatie wijst erop dat wijn behoorlijk wat calorie




